ایرادات درس ادبیات پیچیده تر از کنکور است

[ad_1]

محمد مفتی می گوید اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم در کنکور گرفته شود، فاجعه بزرگی می شود.

این شاعر و مدرس ادبیات در گفت وگو با ایسنا، درباره تصمیم حذف مقالات عمومی از جمله ادبیات از کنکور سال 1402، گفت: در کنار آزمون های کارورزی و آزمون هایی که بچه ها برای پذیرش در دانشگاه ها می گذرانند، یک آزمون هم داریم. پیشینه فرهنگی سالن چت عمومی چت همه در ادبیات بحث شده است. چون در فرهنگ ما هنری نبود یا درگیر هنرهای حرام بودند و کاری که می کردند در جامعه پذیرفته نمی شد. مثلاً به نوازندگان خواننده می گفتند. البته این هنرها فقط محدود به موسیقی نبود. هنرهای تجسمی، مجسمه سازی و رقص نیز جزو گروه هستند، اما شاعران ما هوشمندانه این آثار را وارد شعر و قلم خود کرده اند و مسائل مربوط به علم و هنر را مطرح کرده اند. حال تصور کنید که این درس از تاریخ ادبیات گرفته تا شناسایی اصطلاحات ادبی، اسطوره ها و اصطلاحات، تا درک تاریخ و مفاهیم، ​​دلالت ها و مفاهیم ادبیات تا همه مباحث این حوزه را نادیده گرفته و حذف کنید. با شمردن درس های ادبیات، فرهنگمان را از دست داده ایم.

وی سپس گفت: طبیعی است که درسی که در کنکور زیر سوال نمی رود، هم از نظر دانش آموزان و هم از نظر اولیای آنها و هم برخی از همکاران، بی اهمیت است. در هر صورت هر چه این درس رسمی تر باشد می تواند برای کنکور و پذیرش دانشگاه اهمیت بیشتری داشته باشد. فکر می کنم ادبیات ما کم کم رو به زوال می رود و با این خطا کاملاً محو می شود. ما در دانشگاه ها دروس عمومی فارسی داریم، اما دروس نویسندگی، ویراستاری و شناخت فرهنگ و ادبیات مجالی ندارد. الان هم اگر قرار باشد ادبیات به عنوان یک انشای مهم که در آن سوالات در کنکور مطرح می شود استخراج شود، ویرانی بسیار زیاد است.

اعتراض سفیر ایران در باکو به تعرض به سفارتخانه - برترین ها
خواندن

مفتیح با اشاره به سابقه 20 ساله خود در تدریس ادبیات در مناطق مختلف شهرستان گفت: ادبیات عموماً در مقایسه با ریاضی، فیزیک و سایر دروس تخصصی ارزشی ندارد و اگر از آن غفلت شود، فاجعه است. این نباید با در نظر گرفتن این موضوع آینده بسیار دردناکی را برای ادبیات کشورمان رقم می زنم. امیدوارم راهی برای جلوگیری از این خطا پیدا کنم و یا این درس را با شدت و قوت بیشتری به درس کنکور برگردانم.

دانشکده دانشگاه تاکید کرد: حتی اگر کنکور نداشته باشیم، برای درس ادبیات ارزش قائل هستیم و با همکاری با دانش آموزان سطح پایین در زمینه نگارش، ویرایش و شناسایی ادبیات و فرهنگ، به ادبیات و فرهنگ می پردازیم، ارجاع به دانشجویان تحصیل کرده . جامعه علمی، اما نتایج حذف و غفلت از آن، کاملا مردود خواهد بود.

این شاعر در مورد اظهار نظر خود در این زمینه گفت: شخصا همیشه با کنکور چهارگزینه ای مخالف بوده ام. این نه تنها در مورد درس ادبیات، بلکه در مورد سایر دروس نیز صدق می کند. مثلاً فرض کنید از حافظ، شاعری بسیار محبوب، تفاسیر مختلفی داریم که هر کدام حافظ حافظ را از دیدگاه خود و آموزه هایی که دریافت کرده است، ارزیابی می کنند. اما دوستانی که سوالات کنکور را تهیه می کنند این را در نظر نمی گیرند که در درک دانش آموزان تفاوت وجود دارد، در درک معلمان که او به دانش آموزان یاد می دهد، چه سلیقه شخصی و چه دیدگاه ها، تفاوت است. از هر دو نفر یک تفاوت وجود دارد. این اساتید برای دانشجویان مهم هستند، خودشان را مطرح کرده اند. پرسیدن سوالات چهارگزینه ای برای ادبیات که یک جنبه را در نظر می گیرم، اما جنبه دیگر را فراموش می کنم، همیشه مشکل بوده است.

قرقاش: به دنبال تعامل با ایران و ترکیه هستیم - همشهری
خواندن

اشاره ضمنی: به نظر من اگر قرار است برای ادبیات امتحان داده شود، باید تشریحی باشد. مثل دهه های 1320-1330 که دانشگاه تازه افتتاح شده بود و کنکور به تفصیل گرفته می شد. اما متأسفانه حتی در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز دیدن و ارزیابی آموخته های دانشجویان از این موضوع توصیفی نیست. همچنین اگر قرار است ادبیات به عنوان امتحان نهایی گرفته شود، باید کاربردی باشد و از حوزه حراست و حفاظت ذهنی به دانش آموزان آموزش داده شود تا بتوانند به صورت عملی ادبیات را توسعه دهند. جایی که ادبیات می توانست جانش را ببخشد. متأسفانه این مشکل را نادیده گرفته ایم و این را عادت کرده ایم که دانش آموزان برخی مطالب را حذف کنند و در برگه های خود بنویسند یا در کنکور علامت بزنند، چه جایگاهی در زندگی و پیشرفت.

وی تاکید کرد: به نظر من کتاب هایی که برای ادبیات نوشته می شود از اساس دارای ایراداتی هستند و باید از نظر عملکرد و کاربرد بررسی شوند و سوالات استاندارد شوند، اگر در امتحان نهایی شرکت کنیم تفاوتی با هم ندارند و می توان تعداد آنها را حدس زد. اگر آرشیو متمرکز باشد هیچ پیشرفتی در کار عزیزانی که وارد دانشگاه می شوند حاصل نمی شود. در صورتی که مشاوره عمومی کنکور در پایان دوره تایید شد و انجام شد و دوره قطع شد، بهتر است کارشناسان در سال آینده در مورد آن نظر دهند. من فکر می کنم مشکلات ما اساسی است، که برگزاری امتحانات نهایی برای دروس عمومی و قبولی در نمرات آنها در کنکور کار اصلی نیست، فکر می کنم این یک پروژه موقت است که بعد از مدتی مردود می شود و یک طرح جدید به جای خود اضافه خواهد شد. سالن چت عمومی چت من احساس می کنم که این پروژه نیز یکی از سریع ترین حرکات است.

سخنگوی کاخ سفید: حفظ نظامیان در افغانستان منجر به جنگ می شد - ایرنا
خواندن

انتهای پیام/

[ad_2]
soresec

Check Also

اقدامات شورا نباید در فضای انحصاری باشد/ تابع قانون هستیم

[ad_1] ایسنا/خوزستان عضو شورای شهر اهواز با اشاره به ارائه طرح برکناری شهردار از سوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *